Er is algemene consensus dat een goede en snelle beelduitwisseling kan helpen in de snelheid van zorg aan patiënten en tevens een significante reductie in kosten kan bereiken. Vaak worden verschillende foto’s en beelden opnieuw genomen. De focus tussen radiologie en ziekenhuizen lijkt een eerste focus, maar daarna is beelduitwisseling ruimer denkbaar (naar huisartsen, eerste hulp etc ). Wij geloven dat Nexus en Philips relevante partijen zijn op dit dossier met zeer veel kennis, ervaring en een wil om te veranderen waar nodig. Die houding is erg belangrijk. Derhalve zijn Nexus en Philips gevraagd dit onderwerp gezamenlijk op te pakken, desgewenst in samenwerking met andere relevante (markt)partijen. Partijen zijn gevraagd aan de slag te gaan met onderstaande vragen en zijn uitgedaagd gezamenlijk antwoorden en visie te formuleren op onderstaande vragen:

1. Wat is de situatie (de challenge, de kansen, de status) rond het onderwerp beelduitwisseling. Waar hebben we het hier over en wat is het sentiment?
  2. Wat is de analyse rond beelduitwisseling. Wat zijn de feiten, wat werkt al, wat werkt nog niet, wat zijn pogingen geweest in de tijd – kortom wat is uw inschatting?
  3. Wat kan een goede value propositie zijn voor de weg voorwaarts rond beelduitwisseling. Als we kijken naar wat de maatschappij gaat vragen rond de zorg en wat de technologische mogelijkheden zijn: wat kan en moet dan de rol van beelduitwisseling zijn?
  4. Wat ziet u bij die value propositie als winst en voordelen en kunt u ook aangeven wat de potentiele risico’s dan wel roadblocks zijn. Mogelijk met suggestie tot oplossing?

Philips, eZorg, KPN en Nexus

Update

Een kick-off met de werkgroep heeft plaatsgevonden op 24 maart 2020 en tijdens de 2e Summit van de Taskforce Samen Vooruit zijn de eerste resultaten, oplossingsrichtingen en voortgang besproken. De presentatie kunt u hier downloaden.