Decoratief plaatje covid-19 cellen

COVID-19: ICT-leveranciers leveren oplossingen in crisistijd

De huidige coronacrisis vraagt van velen heel veel extra inzet om te zorgen dat we de zorg in Nederland kunnen helpen om te gaan met deze grootste uitdaging in jaren. Bedrijfsleven (waaronder ICT-bedrijven), de zorg en de overheid werken zij aan zij. Dat leidt tot versnelling en samenwerking!

De taskforce Samen Vooruit heeft gehoor gegeven aan de oproep van VWS om gecoördineerd initiatieven en oplossingen op te halen bij ICT-leveranciers die helpen in deze crisistijd. We hebben onze leden gevraagd welke oplossingen zij (gratis) beschikbaar hebben. Veel ICT-leveranciers hebben hierop gereageerd en suggesties gedaan voor versnelde realisatie en invoer van structurele oplossingen voor het uitwisselen van onder meer medische gegevens. Ook aanbod op het gebied van infrastructuur is beschikbaar om digitaal verkeer mogelijk te maken en te versterken. Daarnaast zijn er scholingsmogelijkheden en oplossingen voor de post-COVID-19-tijd. De voorgestelde oplossingen zijn voor het hele zorgveld, dus hebben een bredere focus dan alleen gegevensuitwisseling tussen ziekenhuizen.

Een laatste overzicht van alle oplossingen vanuit de Taskforce is hier te vinden. Een overzicht van de structurele oplossingen gedocumenteerd door VWS is vastgelegd en in te zien op de website van het Informatieberaad Zorg.